Właśnie gramy

Tytuł

Wykonawca


Co jest z tymi premierami? Kilka słów o niepokojącej teraźniejszości i przygnębiającej przyszłości

Autorstwana 10 marca 2023

Ten artykuł nie zostanie opóźniony (w przeciwieństwie do wielu anime)

Znacie to uczucie, gdy w konkretny dzień tygodnia siadacie przed i czekacie z radością na serial, który akurat jest w tym terminie emitowany? Tylko po to, żeby dowiedzieć się, że dziś oglądania nie będzie, bo tytuł zalicza spore opóźnienie. Tej zimy to uczucie przytrafiło mi się zdecydowanie za często. Pośród tytułów zaliczających spore obsuwy znalazły się:

  • NieR:Automata Ver1.1a,
  • Ayakashi Triangle,
  • Kubo Won’t Let Me Be Invisible,
  • UniteUp!,
  • drugi sezon The Misfit of Demon King Academy,
  • drugi sezon BOFURI,
  • Spy Classroom,

oraz wciąż opóźniany od swojej premiery, która miała miejsce w sezonie letnim w 2022 roku – Isekai Ojisan.

Jako powód opóźnień wskazywana w oficjalnych komunikatach jest pandemia koronawirusa. Nie zamierzam podważać faktycznego zagrożenia covidowego, które z pewnością jest utrudnieniem, jednak mimo wszystko ilość przesuniętych tytułów skłania do głębszej analizy problemu. W szczytowym momencie pandemii nie mieliśmy bowiem tak dużych problemów z sezonowymi produkcjami, a co więcej wypracowane schematy przeciwdziałania zarażeniom powinny w jakimś stopniu łagodzić ten proces.

Przede wszystkim niewiarygodne wydaje się używanie pandemii jako powodu opóźnień w wypadku Isekai Ojisan, który używał tego argumentu od premiery mającej miejsce 6 lipca aż po obecną zimę, gdy wyemitowano finalny odcinek zaledwie przedwczoraj, a konkretnie 8 marca. W tym wypadku pomimo braku twardych dowodów łatwo domyślić się, że studio AtelierPontdarc nie podołało większemu projektowi (dotychczas mieli na koncie zaledwie dwie serie krótkometrażowe), co więcej wypowiedzi współpracujących z nimi twórców dają jasny sygnał chaosu organizacyjnego.

To już tylko moja spekulacja, natomiast sądzę, że w wyniku umowy z Netflixem nie mogli po prostu porzucić anime i musieli je wydać, co zmusiło ich do długiego cyklu produkcyjnego.

Czemu konkretnie obecny sezon zimowy został dotknięty problemami? Niektórzy wskazują za potencjalną odpowiedź niedawne problemy wirusowe Chin, do których japońskie studia outsourcują część prac.  W tym wypadku argument covidowy ma sens, jednak pokazuje spory problem studiów niemogących nadążyć z wykończeniem projektów w ramach własnych mocy przerobowych.

Inną wskazywaną przez fanów teorią jest składanie winy na barkach dystrybutora, a konkretniej firmy Aniplex, która już wcześniej znana była z narzucania sporego tempa dla swoich projektów. Jeszcze niedawnym sensacyjnym opóźnieniem była sytuacja anime 86, przy której już pojawiły się spekulacje odnośnie do złego zarządzania emisją danych projektów. O ile faktycznie spora część tytułów dotkniętych spóźnieniami należy do Aniplex, tak warto pamiętać, że inne firmy również zostały nimi dotknięte.

Reasumując – osobiście sądzę, że poza problemem pandemii mamy do czynienia z szeregiem zakulisowych działań, które dodatkowo przyczyniają się do licznych przesunięć w grafikach emisji anime. Oczywiście piszę to tylko z perspektywy osoby interesującej się medium i przedstawiam własne przemyślenia, z którymi możecie się nie zgadzać i przykładowo uznać to zawirowanie wyłącznie za konsekwencje pandemii lub za spisek Aniplexa. Tak czy siak, obecna sytuacja otwiera pole do spekulacji na temat przyszłych sezonów.

A wiosną niechaj anime, nie opóźnienia zobaczę

Obecnie przyszły sezon wiosenny wydaje się już w pewien sposób dotknięty problemami zimy. Po pierwsze wstrzymane lub przesunięte projekty mają być wtedy wznowione i ponownie wyemitowane. Takim projektem jest, chociażby Kubo Won’t Let Me Be Invisible, które ponownie pojawić ma się 4 kwietnia.

Tu zaczynają się pierwsze pytania. Czy anime zostaną emitowane w telewizji od nowa od pierwszego odcinka, czy będą kontynuowane od momentu przerwania? W pierwszym przypadku narazi to widzów na skonfundowanie wiążące się z wyrwaniem i ponownym wrzuceniem w historie, w drugim może zgubić zainteresowanie widzów niechcących po raz drugi oglądać tego samego. Co więcej, w wypadku drugiego rozwiązania należy pamiętać o ekonomicznych problemach się z tym wiążących, mianowicie koniecznością wykupienia czasu antenowego, który mógłby zostać przeznaczony na inne anime. Władze firm planujące dane premiery w sezonie, by dopchnąć taki układ, musieliby przełożyć cześć rozpoczętych już prac nad innymi animacjami. Podobna sytuacja zresztą miała już miejsce w wypadku straty miejsca w ramówce dla wcześniej wspomnianego 86.

O ile problemy te w Polsce nie bardzo nas interesują, gdyż dostęp do anime w naszym kraju zapewnia przede wszystkim streaming, tak w Japonii jest to ogromnie ważne. Trzeba sobie też zdać sprawę, że konkretne seriale wychodząc, wpływają na sprzedaż innych produktów związanych z tytułem, oryginalnych mang/light novel, czy też marchu np. w postaci figurek.

Na tę chwilę już widać problem z wiosennymi premierami przesuniętymi na lato. Na razie nie ma jeszcze tego bardzo dużo (Saint Cecilia and Pastor Lawrence, Masamune’s Revenge R), jednak może w konsekwencji zmniejszyć ilość premier, na które potencjalnie ja lub Wy czekacie, a sam efekt kuli śnieżnej może dodatkowo obciążyć studia, które już w tej chwili zdają się mieć problemy, także z zaplanowanymi projektami, które są niemal za rogiem. Jednak sytuacja Crunchu i problemów w japońskich studiach animacyjnych, kultury pracy i poprawiania anime w momencie jego emisji, jest tematem na osobny długi artykuł. Choć też wpływa na omawianą tu kwestię.

Kończąc ten niezbyt optymistyczny artykuł, mam nadzieję, że pomimo problemów produkcyjnych twórcy dostarczą nam kolejne anime, które pokochamy. A przesunięciu nie ulegną najważniejsze premiery, na które społeczność z wypiekami na twarzy wyczekuje. Dajcie mi to Oshi no Ko, ja chcem już teraz zaraz :)

Patryk Długosz

Oznaczono, jako

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Do jej poprawnego działania wymagana jest akceptacja. Polityka cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close