Czego brak fotografii profesjonalnej – X edycja Głębi Spojrzenia
AutorstwaRedakcja UJOT FMna 15 maja 2019
Za nami X edycja Ogólnopolskiego Studenckiego Konkursu Fotograficznego Głębia Spojrzenia, organizowanego przez studentów dziennikarstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ideą konkursu jest oddać to, że w fotografii najpiękniejsze zdjęcia nie wychodzą z pomocą najdroższego sprzętu czy programu graficznego, a przenikliwego spojrzenia oraz wyobraźni.
W tegorocznej edycji uczestnicy nagradzani byli w trzech kategoriach: Postacie w migawce, Dzieła codzienności oraz Historie prawdziwe. Każda z nich skupia się na odrębnych zagadnieniach związanych z życiem człowieka i społeczeństwa.
W Postaciach z migawki celem jest „zobaczyć postać pod każdą postacią”. To klasyczne human story, czyli portrety osób znanych i nieznanych, grup społecznych, a także sylwetek. Jak podkreślają organizatorzy, każda chwila jest dobra, by ujrzeć niezwykłość drugiej osoby. Pokazać człowieka, jakim nikt go nie widział – to klucz do sukcesu. Zwycięzcą w tej kategorii został za zdjęcie „Przerwa” został Bartosz Toboła.
Dzieła codzienności to fotofelieton, który ma być w zamyśle wycinkiem rzeczywistości. W kategorii chodzi tak naprawdę o to, by monotonię codzienności oprawić w ramy aparatu, ukazać ją swoimi własnymi oczami. Powszedniość, szarość poranków, czy uliczny gwar – codzienność ma swoje uroki, które fotograf może zatrzymać na zawsze. Najlepiej udało się to w „Skali” Krzysztofowi Storemu.
Trzecia kategoria to opowieść. Historie prawdziwe to mały fotoreportaż, w skład którego wchodzą trzy zdjęcia. Tutaj fotograf powinien wykazać się nie tylko świetnym okiem, ale także kreatywnością i inwencją w kwestii narracji. Cykl fotografii musi być spójną historią, musi przemawiać obrazem bez żadnych słów. Tomasz Paździor i jego „Granica światów” najlepiej rozpisali opowieść według jurorów konkursu.
Rozmowę ze uczestnikami Głębi Spojrzenia, a także z jurorami przeprowadziła Olga Pawlak. Można jej posłuchać poniżej.
Autor: Patryk Kubiak