17. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia
AutorstwaRedakcja Onlinena 29 listopada 2024
6 grudnia rozpoczyna się 17. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia, jedno z głośniejszych wydarzeń teatralnych sezonu. Hasłem towarzyszącym tegorocznej edycji jest You are so fucking special. Organizatorzy podkreślają, że hasło odwołuje się do różnorodności, indywidualizmu oraz akceptacji. Jak co roku, spektakle podzielone zostały na konkurs INFERNO, a także sekcje PURGATORIO oraz PARADISO.
W konkursie INFERNO zaprezentowane zostanie 11 spektakli, które oceniane będą przez międzynarodowe jury, w którym zasiądą Snježana Abramović Milković, Francesc Casadesús, Thobile Maphanga, Giacomo Pedini oraz Deepan Sivaraman. Spektakle wybrane przez osoby selekcjonerskie (Jacek Cieślak, Małgorzata Jabłońska, Magdalena Piekarska, Jacek Wakar) oraz Bartosza Szydłowskiego, dyrektora artystycznego Festiwalu, mają zwracać uwagę na to, czy nadal możemy traktować teatr jako narzędzie pomiaru nastrojów społecznych. Mają także stanowić przedstawienie wewnętrznych emocji polskiej sceny teatralnej.
Zgodnie z hasłem przewodnim, program Festiwalu przepełniony jest różnorodnymi głosami. Zapowiadają to spektakle biorące udział w konkursie INFERNO. Nie brakuje tam herstorii – jak w spektaklach Chłopi Remigiusza Brzyka, Piękna Zośka Marcina Wierzchowskiego, Antygona w Molenbeek Anny Smolar, Dzieje Grzechu Wojtka Rodaka, Elizabeth Costello Krzysztofa Warlikowskiego, czy Matki. Pieśni na czas wojny, czyli zaprezentowany przez Chór Kobiet Marty Górnickiej komentarz do wojny w Ukrainie. Będziemy mogli także obejrzeć przedstawienia komentujące temat polskiej biedy i nierówności klasowych – jak Persona. Ciało Bożeny Jędrzeja Piaskowskiego czy Człowiek z papieru Jakuba Skrzywanka. Fobia (Markus Öhrn i Karol Radziszewski) podniesie głosy queerowe w teatrze okrucieństwa, a Złote Płyty (Mateusz Pakuła) zabiorą nas w kosmiczną podróż skłaniającą do refleksji, które z dokonań ludzkości rzeczywiście są powodem do uznania. Natomiast Maja Kleczewska w Weselu zaprezentuje kolejną w swojej karierze reinterpretację polskiej klasyki.
W sekcji PURGATORIO zobaczyć będziemy mogli zarówno sceniczne adaptacje klasyki – jak na przykład Zemsta w reż. Michała Zadary czy Rewizor Łukasza Kosa, jak i przedstawienia zupełnie nowe, ponownie uderzające w tematy kontrowersyjne oraz różnorodność. Tutaj zobaczyć będzie można Ocalone (Maja Kleczewska), czyli spektakl o cierpieniu kobiet podczas II wojny światowej, adaptację reportażu, czyli Polowanie na osy (reż. Natalia Korczakowska) czy odpowiedź na katastrofy, wojny i kryzys ekologiczny w postaci null & void Agaty Siniarskiej. Ponadto będzie można zobaczyć dwa wydarzenia teatralne – Quanta Łukasza Twarkowskiego, zbudowany na sile obrazów oraz Spiegelneuronen. Neurony lustrzane (Sasha Waltz & Guests, Rimini Protokoll) – dzieło z pogranicza sztuki i nauki.
W sekcji PARADISO zobaczyć będziemy mogli spektakle młodych osób tworzących – Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego z Krakowa (Amatorki, Fortissimo, Ja też chcę nauczyć się zabijać ludzi, proszę pomóżcie mi, czyli przemoc jest też okej, Pieśni piekarzy polskich, Zła krew), Wydziału Tańca w Bytomiu (Work On It!), białostockiej filii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (Helena) oraz debiutanckie spektakle Anny Obszańskiej (Giselle, tańcz!), Tadeusza Pyrczaka (Szczęśliwy Syzyf), Barbary Bendyk (Wyrwa) i Hany Umedy (Rapeflower).
Ponadto, w programie towarzyszącym festiwalu, widzowie będą mogli zobaczyć Państwo Jana Klaty, Requiem dla snu Michała Nowickiego, Czy ja muszę to pamiętać. HAMLET Dariusza Starczewskiego, Jak spieprzyliśmy wszystko Pawła Szumca czy Ziemia jest płaska Juliana Hetzel.
Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia odbywa się w dniach 6 – 15 grudnia tego roku, a za organizację odpowiada Teatr Łaźnia Nowa. Aktualności znajdziecie na stronie Festiwalu.
Aleksandra Haberny