Właśnie gramy

Tytuł

Wykonawca


„Nie, to tylko pożądanie” – „Ciała” Annie Ernaux

Autorstwana 27 kwietnia 2024

Najbardziej bolesną rzeczą w moim życiu są wspomnienia. Potrafię się w nich babrać godzinami, rozdrapuję stare rany, czasem próbuję je spisać i unieśmiertelnić we własnej pamięci. Mimo bólu wszystko pozostaje nadal mną, tym, co buduje moje jestestwo, tworzy moją codzienność. W tej chęci rozłożenia na czynniki pierwsze i utrwalenia wspomnień na kartce łączę się z Annie Ernaux, która swoimi tekstami wraca do przeżytych chwil, tych lepszych i gorszych. Trzy z nich trafiły do zboru Ciała wydanego przez Wydawnictwo Czarne.

Annie Ernaux jest Francuzką, która w 2022 roku zdobyła nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. W Polsce oprócz Ciał wydano również Lata oraz Bliskich jej autorstwa. Pisze głównie o sobie i ludziach sobie bliskich, skupiając przy tym uwagę również na emocjach i feminizmie.  W jednym ze swoich tekstów przyznaje, jak gigantyczne wrażenie pozostawiła na niej Druga płeć Simone De Beavouir. Na tle jej wspomnień widnieje wojna i bieda – urodziła się bowiem w 1940 roku w rodzinie sklepikarzy. Często przywołuje uczucie bycia gorszą od innych koleżanek – nie tylko ze względu na zarobki rodziców, ale też proste pochodzenie czy bycie chowaną pod kloszem przez matkę, która wywierała na niej presję „dobrego prowadzenia się” i dążenia wysoko w kontekście akademickim.

Teksty Zdarzenie (L’Événement), Pamięć dziewczyn (Mémoire de fille) i Młody mężczyzna (Le Jeune Homme) opowiadają o swoistej pamięci ciała jako organizmu – tego, co przenosi się z nami w kolejne lata czy dekady. Autorka porusza też temat pożądania, dorastania, bólu i przeżywania życia. Kolejno wyruszamy wraz z Annie ulicami Rouen aby dokonać aborcji, próbujemy odnaleźć się na wyjeździe kolonijnym, potem w szkole dla nauczycielek, Anglii i w końcu na uniwersytecie, aby na koniec móc wraz z ponad pięćdziesięcioletnią Ernaux powrócić na chwilę do młodości poprzez romans
z dwudziestokilkulatkiem.

Każda z historii jest wstrząsająca w inny sposób, a opisane są w tak, że miałam wrażenie, że to ja przemierzam zrozpaczona ulice francuskich miast, szukając ukojenia i pomocy. Annie pozostaje jednak obojętna wobec przeszłej siebie – nie szuka rozgrzeszenia ani współczucia, jedynie w kronikarski sposób opisuje, co jej przypadło w udziale, czasem przez zbieg okoliczności, czasem z powodu jej własnych wyborów. Jest w tym rozbrajająco szczera, czego często brakuje wielu autorom opowiadającym swoją własną historię.

Ciała są dla mnie tym bardziej niesamowitym doświadczeniem, że jestem obecnie w podobnym wieku co opisywana Annie – dzisiaj, kiedy to piszę, mam 22 lata, czyli niecałe dwa lata mniej niż Ernaux (wtedy jeszcze Duchesne) kiedy ta poddała się aborcji w „fabryce aniołków”, cztery lata więcej niż dziewczyna, która wkroczyła na teren letnich kolonii obiecując sobie, że właśnie tego lata straci dziewictwo i stanie się kobietą. Do ostatniej Annie brakuje mi jeszcze ponad trzech dekad, ale czy i ja w jej wieku będę mogła na siebie spojrzeć z taką rezerwą, bez bólu i nostalgii, jak na stary film, nie czując się w końcu tamtą – tą, którą jestem teraz? Będę się musiała o tym sama przekonać, czas goni nas wszystkich, obym również mogła doznać tego duchowego spokoju.

Czytanie prozy Annie Ernaux było dla mnie doświadczeniem po części religijnym, a jednocześnie śmiesznie przyziemnym. W jej pisaniu jest cała religia ciała i pożądanie, ale i jego prosta fizjologia. Czytanie Ciał przypomina przeglądanie starego albumu ze zdjęciami – co z tego, że dzisiaj postąpiłabym inaczej? Nawet gdybym chciała, nie mogę dziś uratować tamtej mnie. Zresztą, czy to konieczne? Przecież przeżyłam sama, dałam radę. Dziś mogę ją tylko obejrzeć i o niej pamiętać.

Nana Afua Asante


Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Do jej poprawnego działania wymagana jest akceptacja. Polityka cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close