Właśnie gramy

Tytuł

Wykonawca


Do trzynastu razy sztuka

Autorstwana 27 marca 2024

I to nie byle jaka – bo niby gdzie indziej można by było samemu uszyć tradycyjną koreańską hanbokę, odwiedzić 7 różnych autorskich wystaw, a nawet spotkać ilustratorkę przygód Enoli Holmes, jak nie na Krakowskim Festwialu Komiksu. Trzynasta odsłona tego wydarzenia odbyła się w weekend 22 – 24 marca w Klubie Studio i z pewnością nie była ona pechowa.

autor: javvie

Krakowski Festiwal Komiksu to największe w południowej Polsce coroczne spotkanie fanów komiksu, ilustracji, animacji i innych form narracji wizualnej. W programie każdej edycji można znaleźć atrakcje dla wszystkich grup wiekowych: spotkania autorskie, panele dyskusyjne, wykłady, warsztaty, pokazy cosplay i wystawy. Nie inaczej było również tym razem – trzon programu tegorocznej imprezy stanowiły spotkania z artystami z Polski, Czech, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Argentyny, którym towarzyszyły zbiorowe prezentacje dzieł oraz komiksowa giełda. Festiwal był też świetną okazją by odkryć nieoczywiste oblicze miasta podczas komiksowych spacerów po Krakowie.

autor: kierpic

Wśród gości z zagranicy obecni byli m.in. francuscy twórcy reinterpretacji mitu arturiańskiego Mathieu Burniat i Geofroy Monde, wykładowca Wydziału Wzornictwa i Sztuki na Uniwersytecie Zachodnioczeskim w Pilźnie Václav Šlajch czy też wspomniana wcześniej autorka ilustracji do komiksów z Enolą Lucie Arnoux. Jednakże gwiazdą całego wydarzenia był pochodzący z Argentyny scenarzysta i rysownik José Muñoz, którego wizyta na festiwalu zbiegła się z polską premierą jego najbardziej znanej, długo wyczekiwanej przez fanów serii komiksowej pt. Alack Sinner.

autor: kierpic

Międzynarodową sztukę w innym wydaniu można było podziwiać również na wystawach indywidualnych i zbiorowych. W galerii Instytutu Sztuki i Designu UKEN pokazano wystawę komiksu, ilustracji i animacji, pt. This is fine!, w której kilkunastu artystów z całego świata opowiedziało o relacjach człowieka z naturą, a także o kryzysie klimatycznym oraz związanych
z nim migracjach i wojnach. Z kolei w Klubie Studio przedstawiono kolekcję plansz
z komiksu Świat bez końca autorstwa Christophe’a Blaina i Jeana–Marca Jancovici. A jeśli ktoś mimo wszystko czuł jeszcze niedosyt, to w niedzielę miał okazję odbyć podróż do umysłu artysty podczas oprowadzania po wystawie Mateusza Kołka Stany splątane w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.

autor: kierpic

Wspólny projekt Krakowskiego Stowarzyszenia Komiksowego, Fundacji Muzeum Komiksu oraz Krakowskiego Biura Festiwalowego od lat cieszy się popularnością zarówno wśród dorosłych, jak
i młodszych odbiorców. Oprócz czytania dla dzieci na żywo oraz warsztatów szycia i tworzenia narracji, odbyło się również wiele prelekcji na różnorodne tematy – warto wspomnieć
o spotkaniu z Ludmiłą Samuś i Bohdanem Kordobą, autorami komiksu 333, opowiadającego wierszem o toczącej się aktualnie wojnie w Ukrainie. Niezależnie więc, czy interesujesz się światem komiksu, czy nie, festiwal to szansa na odkrycie nowych form i perspektyw bez ograniczeń wiekowych, co podkreśliła Urszula Chwalba, kuratorka programu Kraków Miasto Literatury UNESCO:

„Komiks już dawno przestał być postrzegany jako historyjka obrazkowa dla dzieci. Dziś cieszy się należnym zainteresowaniem zarówno młodych odbiorców, jak
i dorosłych, których łączy wrażliwość zarówno na estetykę wizualną, jak i sztukę opowieści. Udowadnia to Krakowski Festiwal Komiksu, który z roku na rok gromadzi coraz większe grono osób zafascynowanych tym gatunkiem”.

Aleksandra Kubas


Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Do jej poprawnego działania wymagana jest akceptacja. Polityka cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close