Właśnie gramy

Tytuł

Wykonawca


Ameryka Zjednoczona w Musicalu Oklahoma!

Autorstwana 21 listopada 2020

31 marca 1943 r. swoją premierę na Broadwayu miał musical Oklahoma!. Napisany przez wybitnego kompozytora Richarda Rogersa oraz równie uzdolnionego producenta i autora słów, Oscara Hammersteina II, odniósł ogromny sukces, stając się najpopularniejszym musicalem wszech czasów. Popularność tej sztuki potwierdza ilość odegranych w ciągu 5 lat od premiery spektakli, a było ich ponad 2200! Prości, ale zarazem dobrze wykreowani bohaterowie i swojska, podnosząca na duchu historia stały się tym, czego Ameryka potrzebowała w jakże trudnym, wojennym czasie. Oto prosta dziewczyna z farmy – Laurey, musi wybrać pomiędzy dwoma zalecającymi się do niej kandydatami, kowbojem Curlym i nieobliczalnym pomocnikiem z farmy Juddem. Jednocześnie, na drugim planie toczy się historia Ado Annie, która nie potrafi zdecydować, kogo chce poślubić – kowboja Willa Parkera czy przydrożnego handlarza Aliego Hakima. Przełomowym aspektem sztuki było to, że jako pierwsza zawierała ona wszystkie elementy musicalu, tj. muzykę, piosenki, taniec i dialogi, które łączyły się w całość i opowiadały jedną, spójną historię. I to nie byle jaką! Trzeba przyznać, że skomplikowana choreografia oraz utwory śpiewane przez bohaterów na długo zapadają w pamięci. Szczególnie sam początek spektaklu, kiedy to główny bohater emanuje optymizmem, śpiewając „Oh, What a Beautiful Mornin”.

Jednak Oklahoma! kryje za sobą więcej, niż tylko prostą historię miłosnych zalotów. W latach 40. Ameryka była krajem podzielonym. Część społeczeństwa amerykańskiego chciała dołączyć do Aliantów i wesprzeć ich w walce z nazizmem, jednak równie dużą część stanowili zwolennicy zachowania neutralności i niemieszania się w sprawy Europy. Ponadto w Ameryce wyraźne zaczęły stawać się nastroje antysemickie. Wielu Amerykanów widziało w ludności żydowskiej zagrożenie dla swoich wartości. Niechęć oraz pogłębianie stereotypów można było zaobserwować również w relacjach ludności białej z Afroamerykanami czy Indianami. Jako że zarówno Richard Rogers, jak i Oscar Hammerstein byli pochodzenia żydowskiego, niepokoiła ich ta sytuacja. Ich dzieło stało się swego rodzaju próbą pokazania, że w społeczeństwie amerykańskim możliwa jest tolerancja i asymilacja oraz zjednoczenie we wspólnym celu, jakim jest ochrona swojej ziemi, ojczyzny. Postać Aliego Hakima jest właśnie próbą walki ze stereotypami odnośnie Żydów i tego, że nie będą oni potrafili stać się pełnoprawnymi członkami społeczeństwa amerykańskiego. Ali Hakim bierze ślub z lokalną dziewczyną i tym samym staje się częścią społeczności, która go przyjmuje. Uosobieniem zagrożenia stała się natomiast mroczna postać Judda, który odzwierciedla wszystko, co niebezpieczne i negatywne.

Podobnie jak całe społeczeństwo, również rządzący byli podzieleni co do strategii, jaką należy przyjąć wobec Europy. Liberałowie, zwolennicy prezydenta F. D. Roosevelta i Nowego Ładu spierali się z konserwatywnymi izolacjonistami o ingerencje Stanów Zjednoczonych w wojnie. Ten konflikt przedstawiony został w Oklahomie! jako różnice w interesach pomiędzy kowbojami a farmerami. W sztuce farmerzy reprezentują postawę izolacjonistyczną, chcąc podzielić i ogrodzić swoją ziemię, natomiast kowboje są zdania, że Oklahoma powinna dołączyć do Unii. Mówi o tym piosenka The Farmer and The Cowman”, która wskazuje na to, że powinni oni się pogodzić i współpracować razem w ochronie swojej ukochanej ziemi. Ta wizja zjednoczenia i współpracy w pewnym stopniu przekłada się na możliwość kompromisu między podzielonymi Amerykanami, których zjednoczą wspólne wartości i ideały. Kompromis ten jest jednakże tylko utopią, tak jak utopijna jest cała musicalowa Oklahoma. 

Oklahoma! jest nostalgicznym mitem Ameryki jako krainy możliwości, w której spełniają się sny i w której wszyscy działają dla wspólnego dobra. Podejmuje ważny temat tożsamości amerykańskiej i tego, czym ona tak naprawdę jest. Obecnie musical nadal jest wystawiany (od 2019 roku znów można obejrzeć go na Broadwayu), a twórcy starają się zreinterpretować wizję Rogersa i Hammersteina nadając sztuce bardziej współczesny wymiar. Mimo że dziś wizja ta może wydawać nam się nieco naiwna, myślę, że musical ten jest bez wątpienia warty obejrzenia. 

Agata Drabek

Źródła:

Kirle, Bruce, Reconciliation, Resolution, and the Political Role of Oklahoma! in American Consciousness, “Theatre Journal” 2003, vol. 55, nr 2, s. 251–274.

Wikipedia, Oklahoma!, 2020, https://en.wikipedia.org/wiki/Oklahoma!


Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Do jej poprawnego działania wymagana jest akceptacja. Polityka cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close