Współpraca w odmianie przez wszystkie przypadki, czyli Tak Brzmi Miasto 2017

Dla wszystkich osób powiązanych z szeroko pojmowaną branżą muzyczną weekend 11-12 listopada w tym roku wiązał się nie tylko z wydłużoną celebracją Święta Niepodległości. Poważny i doniosły nastrój związany z uroczystościami wykorzystać postanowiła bowiem fundacja Krakowska Scena Muzyczna, właśnie wtedy organizując doroczną konferencję Tak Brzmi Miasto.

Jeden z najbardziej spektakularnych przejawów działalności KSM w tym roku zyskał szczególnie ważny dla młodych muzyków i dziennikarzy motyw przewodni współpracy. Ta więc dominowała tak naprawdę w każdym z możliwych aspektów, stając się rzeczywistym spoiwem dziesiątek zorganizowanych w Teatrze Nowym Proxima (ul. Krakowska 41) paneli, wykładów i warsztatów. Ponad 60 delegatów oraz setki posiadaczy wejściówek mogło wynieść pożyteczną wiedzę nt. chociażby współpracy z managerem, instytucjami promocji kultury, miejskimi rajcami czy wewnątrz samego zespołu – z dbałością o samopoczucie absolutnie każdego z jego elementów. Wszystko zaś pod nadzorem najlepszych wykładowców, prelegentów i panelistów, począwszy od reprezentujących stronę artystyczną Jana Klaty czy Michała „Nihila” Kuźniaka, po bardziej formalistycznych przedstawicieli Urzędów Miejskich z Poznania, Krakowa czy Katowic.

Panel dyskusyjny "Sieć kontaktów, czyli siła w grupie"

Panel dyskusyjny „Sieć kontaktów, czyli siła w grupie”

 

Płynne ustalenie harmonogramu spotkań między czterema odrębnymi salami (+ pojedynczymi warsztatami, odbywający się w oddalonym o kilka minut drogi Składzie Muzycznym na ul. Skawińskiej 14) dodatkowo ułatwiało wszystkim uczestniczącym w konferencji bieżący kontakt celem zorientowania się w terenie – co również niedwuznacznie zachęcało do praktykowania motywu przewodniego konferencji w kontekście „tu i teraz”.

 

Współpraca w wykonaniu tegorocznego Tak Brzmi Miasto to jednak nie tylko działanie czysto interpersonalne. Została ona dodatkowo wyniesiona na znacznie wyższy poziom w ramach cyklu koncertów powiązanych z samą konferencją. Wieczorem pierwszego dnia konferencji w pięciu klubach, ulokowanych w większości nieopodal Placu Wolnica (lecz nie tylko – chociażby Sasha Boole i Smoking Barrelz wystąpili w Alchemii na Estery 5) wystąpili wykonawcy, niejednokrotnie sami doskonale reprezentujący motyw współpracy, w tym wypadku artystycznej. Wyróżnić należy tu w szczególności trzy zespoły związane z niezależną stajnią Wynik Współpracy – Bażant, Świderile oraz It’s July Already okazały się reprezentować nie tylko znakomite brzmienie indie, lecz i czysto przyjacielskie, kumpelskie wręcz relacje, które pomogły im w samoorganizacji.

It's July Already

It’s July Already

Występ w klubie Drukarnia (ul. Nadwiślańska 1) z racji pokrywania się czasowego z resztą koncertów mógł niestety stanowić jeden jedyny wybór dla potencjalnego zainteresowanego – lecz nazwy mówią same za siebie. W ramach tegorocznej konferencji Tak Brzmi Miasto wystąpiło niemal jednocześnie dwanaście zespołów o nazwach rozpoznawalnych w kręgach muzyki niezależnej (runforrest, SONBIRD, Artykuły Rolne etc.). Organizatorzy zrobili tym samym wszystko, by ułatwić gościom i delegatom wybór – każdy możliwy wiązał się ze znakomitej jakości muzyką, która stanowiła zdecydowaną wisienkę na torcie całej inicjatywy.

Inicjatywy, która wydaje się dodatkowo rosnąć w oczach z roku na rok, pociągając za sobą dziesiątki kolejnych osób zainteresowanych wymianą myśli i spostrzeżeń w tematyce mniejszej i większej branży muzycznej. Z pewnością już teraz warto oczekiwać kolejnej odsłony na jesieni 2018 roku.

Piotr Worobiej

(zdj. organizator, Krakowska Scena Muzyczna, Mariusz Dwójka)