Mechaniczne jaszczurki na BALLETOFFFESTIVAL

BALLETOFFFESTIVAL to jedno z najważniejszych wydarzeń sceny tańca współczesnego w Polsce. Spektakle zapewniły wiele wrażeń, a połączenie ich z silnymi światłami stroboskopów stanowiło wybuchową mieszankę. Podczas tegorocznej edycji nie zabrakło niezwykłych gości z zagranicy.

 BALLETOFFFESTIVAL to wydarzenie organizowane przez Krakowskie Centrum Choreograficzne, które odbyło się w Nowohuckim Centrum Kultury. Podczas festiwalu można zarówno obejrzeć spektakle taneczne jak i wziąć udział w warsztatach tańca współczesnego. Głównym celem organizatorów jest integracja środowiska tanecznego i wzajemne inspirowanie się oraz wspieranie procesów twórczych.

Jest to festiwal rezydencyjny. Krakowskie Centrum Choreograficzne wybiera rezydentów, którym udostępnia salę treningowe, zapewnia wsparcie oraz promocję. Zwieńczeniem pracy jest Wieczór Premier Rezydentów Krakowskiego Centrum Choreograficznego, gdzie tancerze mogą zaprezentować owoce swojej pracy.

Spektaklem otwierającym festiwal był GODOS, który powstał we współpracy litewskiego AURA Dance Theatre oraz  norweskiego Panta Rei Dance Theatre. Widowisko było współtworzone przez trzy wybitne choreografki: Birutė Letukaitė z Litwy oraz Anne Ekenes i Pię Holden z Norwegii. AURA Dance Theatre to jedyny litewski teatr tańca współczesnego i jedna z niewielu grup na Litwie wystawiająca profesjonalne przedstawienia taneczne. Początki zespołu sięgają już wczesnych lat 80-tych. AURA wystąpiła w 27 krajach i na ponad 160 festiwalach tańca.

 

GODOS jest podzielony na dwie części i przedstawia różne wizje losów kobiet, które przeplatają się ze sobą w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Pierwszy akt jest wyraźnie oddzielony od drugiego i razem tworzą silny kontrast. Widz może wyraźnie odczuć złość, żal, gniew czy ból. Ruchy w pierwszej części są zdecydowanie bardziej liryczne i ludzkie. W drugim akcie tancerki ubrane w cieliste body oraz siatkę zasłaniająca twarz przypominają androidy. Ich ruchy są mechaniczne i przypominają rytualny taniec mechanicznych jaszczurek. Nie oznacza to jednak, że pozbawione są gibkości czy lekkości. Całość świetnie dopełnia muzyka oraz światła, które są minimalistyczne. Jest to spektakl, który tworzy niepowtarzalny klimat i zdecydowanie jest godny polecenia.

Z kolei w piątek widzowie mogli wybrać się na dyplomowy spektakl studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Produkcja zatytułowana Bezdech odnosi się do sytuacji, kiedy jest się bezsilnym wobec losu i ze stresu brakuje tchu. Tancerze tworzyli masę, która oddawała tytułową atmosferę duszności i poczucie bezradności.

W sobotę przygotowano zdecydowanie największą liczbę atrakcji. Na widzów czekały aż trzy spektakle w ramach Wieczoru Premier Rezydentów Krakowskiego Centrum Choreograficznego. Dodatkowo na scenie pojawiły się tancerki Grupy Wokół Centrum, które premierowo zatańczyły w produkcji Spectral layers of movement.

Spectral layers of movement to historia ruchu zapisana w cyberprzestrzeni. Trzy przyciemnione postacie poruszają się między warstwami światła, które generuje zupełnie nową płaszczyznę. Inspiracją dla autorów były lata 80-te i 90-te oraz kultura retro co jest bardzo widoczne, gdy ogląda się tą produkcję. W pewnym momencie widz może się poczuć jakby został zabrany na rave, gdzie jest bombardowany muzyką techno i stroboskopami. Widowisko to połączenie tańca, dźwięków oraz multimediów. Jest to jeden z najciekawszych spektakli ostatnich lat.

Autor: Justyna Słowikowska